Fusilamientos del 2 de mayo goya

  • por
Fusilamientos del 2 de mayo goya

The third of may 1808 romanticism

This article needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed.Find sources: «The Second of May 1808» – news · newspapers · books · scholar · JSTOR (June 2013) (Learn how and when to remove this template message)
The Second of May 1808, by Goya, also known as The Charge of the Mamelukes (in Spanish: El 2 de mayo de 1808 en Madrid, or La lucha con los mamelucos or La carga de los mamelucos[1]), is a painting by the Spanish painter Francisco Goya. It is a companion to the painting The Third of May 1808 and is set in the Calle de Alcalá near Puerta del Sol, Madrid, during the Dos de Mayo Uprising. It depicts one of the many people’s rebellions against the French occupation of Spain that sparked the Peninsular War.
Goya witnessed first-hand the French occupation of Spain in 1808, when Napoleon used the pretext of reinforcing his army in Portugal to seize the Spanish throne, leaving his brother Joseph in power. Attempts to remove members of the Spanish royal family from Madrid provoked a widespread rebellion. This popular uprising occurred between the second and third of May 1808, when suppressed by forces under Maréchal Joachim Murat.

feedback

Descubrir el Arte se suma a la celebración de la fiesta de la Comunidad de Madrid con un estudio de la serie los Desastres de la guerra y un análisis pormenorizado de dos pinturas icónicas: La lucha con los mamelucos y Los fusilamientos del pintor aragonés. Texto de Nigel Glendinning
Goya dota a esta serie de una nueva perspectiva sociopolítica, y que se puede resumir en cómo la sociedad unida, que alcanzó los primeros éxitos en la Guerra de la Independencia, pierde su cohesión. Frente al hambre, la gente adinerada, en parte leal al rey intruso, se niega a ayudar a los necesitados, y las divisiones aumentan. La crítica se expresa sobre todo en las escenas en que los burgueses ni siquiera miran a los que extienden la mano y suplican ayuda.
Y si tradicionalmente se destacaba en este género a los grandes personajes y a los héroes más conocidos, Goya, en cambio, no pone a Daoíz ni a Velarde en sus cuadros, sino que opta por temas que le permiten resaltar la diversidad de la gente que se unía para rechazar a los invasores y cuya actuación podía llevar a la muerte.

the third of may 1808

La obra se completa con el cuadro El 2 de mayo de 1808 en Madrid o La lucha con los mamelucos. Presentamos a continuación un breve recuento histórico y el análisis del cuadro, que dará cuenta de su significado.
Análisis del cuadroLos fusilamientos del 3 de mayo son los hechos que Goya retrata con el mayor dramatismo posible en el lienzo que nos ocupa. Todo indica que este lienzo, al igual que su par, responde a un encargo de la regencia liberal de Luis María de Borbón y Vallabriga, que se preparaba para recibir al rey Fernando VII.
Sus uniformes, en tonos marrones y grises, tienen un tratamiento cezannesco. El pintor ha suprimido el volumen y el claroscuro, y ha optado por trazos gruesos que forman masas planas de color. Así pintados, los soldados parecen un muro de muerte, cerrado, impenetrable, plano y gris.
Las víctimasDetalle de las víctimas.Compositivamente, los condenados a muerte no tienen ni orden ni línea, el caos domina la sección. Los personajes no poseen atributos de guerra como armas o uniformes. Se hace evidente una clara desigualdad entre los bandos.

wikipedia

This article needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed.Find sources: «The Second of May 1808» – news · newspapers · books · scholar · JSTOR (June 2013) (Learn how and when to remove this template message)
The Second of May 1808, by Goya, also known as The Charge of the Mamelukes (in Spanish: El 2 de mayo de 1808 en Madrid, or La lucha con los mamelucos or La carga de los mamelucos[1]), is a painting by the Spanish painter Francisco Goya. It is a companion to the painting The Third of May 1808 and is set in the Calle de Alcalá near Puerta del Sol, Madrid, during the Dos de Mayo Uprising. It depicts one of the many people’s rebellions against the French occupation of Spain that sparked the Peninsular War.
Goya witnessed first-hand the French occupation of Spain in 1808, when Napoleon used the pretext of reinforcing his army in Portugal to seize the Spanish throne, leaving his brother Joseph in power. Attempts to remove members of the Spanish royal family from Madrid provoked a widespread rebellion. This popular uprising occurred between the second and third of May 1808, when suppressed by forces under Maréchal Joachim Murat.

Fusilamientos del 2 de mayo goya on line